Narrow your search
Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by

Book
NLD
Author:
ISBN: 902651686X Year: 2003 Publisher: S.l. Harcourt Test Publishers


Book
Leesproblemen en dyslexie
Author:
ISBN: 9056375369 Year: 2003 Publisher: Rotterdam Lemniscaat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Scholen met zorg : goede praktijkvoorbeelden in de zorg voor leerlingen met leerproblemen
Authors: --- ---
ISBN: 9033453533 Year: 2003 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt ingegaan op de visie van de verschillende scholen op de opvang van kinderen met leerproblemen, de klaspraktijk en het pedagogisch-didactisch handelen, het leerlingvolgsysteem, het signaleren en diagnosticeren van de leerproblemen en het remediëren. Voorts wordt ook stilgestaan bij de vernieuwingsarrangementen binnen elke school, het soort overlegstructuren, de samenwerking met CLB, met externen en met ouders en, ten slotte, de effecten van al deze initiatieven op het kind en de school. In dit boek wordt ingegaan op de visie van de verschillende scholen op de opvang van kinderen met leerproblemen, de klaspraktijk en het pedagogisch-didactisch handelen, het leerlingvolgsysteem, het signaleren en diagnosticeren van de leerproblemen, en het remediëren. Voorts wordt ook stilgestaan bij de vernieuwingsarrangementen binnen elke school, het soort overlegstructuren, de samenwerking met CLB, met externen en met ouders, en, ten slotte, de effecten van al deze initiatieven op het kind en de school. (Bron: covertekst)


Book
Begeleiding van kinderen met dyslexie in het basisonderwijs
Author:
ISBN: 9024414393 Year: 2003 Publisher: Soest H Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur van dit boek onderzoekt en begeleidt veel leerlingen met dyslexie en geeft ook cursussen over dit onderwerp. Het valt hem op dat het verschijnsel zowel bij ouders als bij leerkrachten veel vragen blijft oproepen. Als de diagnose dyslexie bij een kind is gesteld, willen ze daar meer van weten. Wat is dyslexie eigenlijk, welke invloed heeft het op het leren op school, hoe kun je zo goed mogelijk hulp bieden? Maar ook als er al langer begeleiding plaatsvindt, blijven zich problemen voordoen waar oplossingen voor gezocht moeten worden. Veel kinderen hebben moeite met lezen, spellen en schrijven. Leerkrachten in het basisonderwijs hebben moeite met het begeleiden van deze dyslectische kinderen die met hardnekkige lees- en spellingsproblemen blijven kampen, ondanks de grote inzet van de leerkrachten, ouders en begeleiders. Ze hebben sterke behoefte aan een samenhangende benadering om deze kinderen beter te kunnen begeleiden. De auteur, een onderwijspsycholoog met ruim twintig jaar ervaring op het vlak van dyslexie en gedragsproblemen, heeft speciaal voor leerkrachten, ouders en PABO-studenten deze informatieve handleiding geschreven die aansluit op de Nederlandse onderwijssituatie. Bijzonder praktisch zijn naast de gedegen kennis en informatie over het onderwerp de in de praktijk beproefde aanwijzingen om dyslectische kinderen in aansluiting op het eigen ontwikkelingsniveau (onder-, midden- en bovenbouw) op school en thuis te begeleiden. Een uitstekende handleiding die dyslexie als samenhangend beeld beschrijft met zeer verantwoorde aanwijzingen voor leerkrachten en ouders. Met verklarende woordenlijst, checklist en tal van bijlagen.


Book
Sociale integratie in het primair onderwijs : een studie naar de relatie tussen de sociale, etnische, religieuze en cognitieve schoolcompositie en de cognitieve en niet-cognitieve positie van verschillende groepen leerlingen : analyses bij het PRIMA-cohortonderzoek, derde meting : bijlagenrapport
Authors: --- --- ---
ISBN: 906813714X Year: 2003 Publisher: Amsterdam SCO-Kohnstamm Instituut

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Bouwen aan leren leren : cognitieve leerbevordering bij kinderen met risico op ontwikkelings- of leerstoornissen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9033450690 Year: 2003 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Veel kinderen en volwassenen hebben het moeilijk om dingen te leren en te begrijpen. Hun basisvoorwaarden voor leren zijn onvoldoende ontwikkeld. Zo ontstaat vaak een vicieuse cirkel: slechte schoolresultaten, negatief zelfbeeld,...Vicieuze cirkels kunnen doorbroken worden. Kinderen kunnen leren de nodige werktuigen te ontwikkelen om vat te krijgen op de wereld. Cognitieve werktuigen zijn basisvoorwaarden om de wereld te begrijpen en zelfstandig te kunnen leren. De benaderingen van Feuerstein, Nyborg en Buckley bieden zowel inspiratie als concrete hulpmiddelen hierbij

Keywords

464 --- inclusief onderwijs --- leerproblemen --- leren leren --- ontwikkelingsproblemen --- orthopedagogiek --- studiemethoden --- Geheugen --- Intelligentie --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Logopedie --- Onderwijs --- Cognitieve ontwikkeling --- Cognitieve strategieën --- Feuerstein --- Feuerstein, Reuven --- Inclusief onderwijs --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Leerprocessen --- Leerstoornissen --- Leren leren --- Nyborg, Magne --- Ontwikkelingsstoornissen --- Taalontwikkeling --- leerstoornissen --- leren --- 450.8 --- COM --- Cognitie --- Conceptonderwijs --- Groepsspelen --- Inclusie --- Kansarmoede --- Kinderen --- Leerbevordering --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Leren denken --- Leren lezen --- Nyborg --- Ontwikkelingsstoornis --- Portsmouth --- Speciaal onderwijs --- Spraakontwikkeling --- leerstoornissen (ler) --- leren leren (ler) --- ontwikkelingsstoornissen --- 37.02 --- Denken --- Leerattituden --- Leermoeilijkheden --- Leren --- 030725.jpg --- didactiek --- leermoeilijkheden --- leerpsychologie --- kinderen met leerproblemen --- Mémoire --- Intelligence --- Pédopsychiatrie --- Orthophonie --- Enseignement --- Kinderen met leerproblemen --- Methodiek van het studeren --- (zie ook: Studiemethoden) --- 371.3 --- 376 --- 159.95 --- 159.98 --- Leerbevordering. --- Leerstoornissen. --- Onderwijskunde. --- Kinderen. --- orthodidactiek --- Teaching --- Educational psychology --- Personality development --- ergotherapie --- Leerpsychologie --- Feuersteinmethode --- Denktraining --- Opvoeding en onderwijs --- Cognitie vaardigheden --- Cognitieve opvoeding --- Leerproblemen --- Toegepaste psychologie --- Onderwijspsychologie --- Klinische psychologie --- Taalverwerving --- Conceptonderwijsmodel van Nyborg --- Portsmouth Taalverwervingssysteem --- INSIDE-project --- Feuerstein methode --- Opvoeding --- Cognitieve vaardigheden --- Leerprobleem


Book
Studeren met dyslexie : informatie, praktische aanpak, noodzakelijke ontwikkelingen
Author:
ISBN: 9044112996 Year: 2003 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant


Book
ADHD ? : laat je niets wijsmaken !
Author:
ISBN: 9064452733 Year: 2003 Publisher: Berchem EPO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een levendige vertelling wat ADHD is. In het eerste deel van het boek lees je verhalen van tieners die ontdekken dat ze ADHD hebben. Van 'ik heb geen probleem, 't zijn de anderen die problemen met mij hebben' tot... diagnose. In het tweede deel wordt uitgelegd wat ADHD is, welke de biologische oorzaken zijn, de psychologische kerngegevens, de omgevingsfactoren, het gedrag... Met veel informatie en praktische tips om jezelf te leren kennen en je problemen beter onder controle te krijgen. Geen studieboek, maar tekst en strip door mekaar.


Multi
Behandeling van leesproblemen : Technieken om leeszwakke kinderen te begeleiden
Author:
ISBN: 9789030196099 9789030196372 9030179384 Year: 2003 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gebaseerd op een jarenlange ervaring met dyslectische kinderen, hun ouders en taakleerkrachten, en gesteund door zijn werkzaamheden in het kader van het project Leerhulp van de vrije centra voor leerlingenbegeleiding, heeft de auteur aanpakken voor lezen ontwikkeld waarmee de leesmoeilijkheden van kinderen kunnen worden aangevat. Deze in totaal 25 aanpakken worden in dit boek uitgewerkt. Bij elke aanpak vermeldt de auteur voor welke fase in het leesonderwijs en voor welke leesproblemen hij bedoeld is, en of hij ook bestemd is voor de ouders van het dyslectische kind. Dat laatste is zeer belangrijk: het kind zal hoe dan ook meer tijd aan lezen moeten besteden en dat zal grotendeels thuis moeten gebeuren.

Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by